Posledný Ikarus 283 v uliciach Bratislavy
Milí Bratislavčania, poďte sa odviesť posledným zástupcom Ikarusov radu 280. Ikarus 283 # 1512 jazdí v špičkovom čase pracovných dní na linkách číslo 21, 25, 31, 39, 63, 87, 93 a 98 a jazda s ním NIE JE ZADARMO!
Ikarus 283 je upravenou a predĺženou verziou Ikarusu radu 280.Ikarus 280 je typ maďarského mestského kĺbového autobusu. Vyrábala ho spoločnosť Ikarus do roku 1997.
Ikarus 280 bol jednou z variánt rady „200“, ktorá zahŕňala všetky možné varianty mestských, linkových, zájazdových a zvláštnych verzií. Pre radu 200 bolo charakteristické predné okno delené zvislo hliníkovou lištou na dve časti. Neskoršie verzie mali jednodielne čelné sklo. Vozidlo je kĺbové, s podpodlahovým motorom, umiestneným v prednej časti medzi nápravami. Konštrukcia a koncepcia vychádzala z predchodcu Ikarus 180, ktorý sa do Česko-Slovenska nedovážal. Motor bol vyrábaný v licencii Rába-MAN.
Technické parametre vozidla
- Dĺžka vozovej skrine - 16 500 mm
- Šírka vozovej skrine - 2 500 mm
- Výška vozovej skrine - 3 160 mm
- Predný previs - 2 460 mm
- Zadný previs - 2 410 mm
- Rázvor náprav - 5 400 / 6 200 mm
- Hmotnosť vozidla - 12 500 kg
- Počet miest na sedenie 37 osôb
- Počet miest na státie 103 osôb
- Celková obsaditeľnosť 140 osôb
Výskyt
Ikarusy sa dodávali do všetkých krajín RVHP, teda ich bolo možné vidieť takmer v polovici sveta. Nezanedbateľný bol aj export do kapitalistických krajín. V Česku tieto autobusy ukončili prevádzku v Prahe v roku 1999 a v Brne v roku 2001, posledná jazda v ČR sa uskutočnila vo februári 2007 v meste Tábor. Väčšinou ich nahradili modernejšie a výkonnejšie kĺbové autobusy Karosa.
Stále sa ešte vyskytujú v mnohých krajinách a mestách, napríklad do Varšave, Istanbule, Teheráne, Basre alebo Havane.
V Bratislave jazdili do 19. januára 2008, kedy sa konala rozlúčková akcia dopravného podniku na historických linkách. Poslednú jazdu v Bratislave vykonal autobus s evidenčným číslom 4947 15. februára 2008. Na Slovensku však je možnosť klasické Ikarusy 280 stále nájsť napr. v Košiciach (1 ks 280.08 po GO v BBDS, 6 ks 280.08M + 17 ks 280.87), Nitre (11 ks 280) či v Nových Zámkoch.
O dlhej životnosti a robustnej konštrukcii svedčí aj fakt, že v niektorých mestách sa dajú nájsť v prevádzke aj vozidlá staršie ako 20 rokov.
V Bratislave premávajú aj Ikarusy radu 400, konkrétne 412, 415 a 435. V meste premávajú od roku 1998 a vyraďovať sa zatiaľ nebudú.
Informácie sú čerpané z vlastných zdrojov a z Vikipédie.
+ Článok o poslednom zástupcovi Ikarusov 283 - 1512 nájdete tu:
www.cas.sk/clanok/86603/ikarus-najazdil-vyse-miliona-kilometrov.html
Náhľad fotografií zo zložky Posledný zástupca Ikarusov 283 v Bratislave